Jeroen tiende op IJsselmeer bij Lemmer, strijd om titel groeit naar climax.

  • l1
  • l2
  • l3
  • l4
  • l5
  • l6
  • l7
  • l8
  • l9
  • l10
  • l11
  • l12
  • l13

Geplaatst op 16 augustus 2017

Deze verslaggever hoopt elke dag dat er een positief opbeurend artikel kan worden geschreven over de verrichtingen van Jeroen Pietersma en zijn bemanning. Maar ook vanmiddag wist ons team niet de pannen van het dak te zeilen. Een tiende plaats op het IJsselmeer bij Lemmer helaas zat er niet meer in. Waar het aan ligt is vanaf hier lastig aan te geven. Feit is wel dat een mindere start vandaag aan dit resultaat ten grondslag lag. En we missen op dit moment gewoon de “power” in het schip om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe formule van de SKS mag de Twee Gebroeders enkele vierkante meters meer zeil voeren. Volgend jaar wordt deze aangeschaft. Dit zal ongetwijfeld de extra snelheid, dus power, genereren waardoor het schip sneller “aanpikt”. Want het blijft voor ons als fans van het Drachtster Skûtsje, maar natuurlijk ook voor schipper en bemanning, een troosteloos gezicht onze trots in de achterhoede te zien strijden. Dit kampioenschap zullen we het moeten doen met een klassering in de achterhoede en dat moet en zal anders. Aan Jeroen en zijn team ligt het niet; strijdlustig als altijd doen zij hun stinkende best om een prachtige klassering te zeilen.

Halverwege de wedstrijd lag men zelfs even laatste met een ruime achterstand op nummer elf Leeuwarden. Gelukkig wist Jeroen met een paar tactisch uitgekiende slagen dit teniet te doen. Als elfde gleed de Twee Gebroeders over de finish. Maar omdat de winnaar van vanmiddag Pieter Meeter (Akkrum) een protest verloor van Stavoren schoof Jeroen Pietersma nog een plaats op en besloot de race als tiende.

Bij een flauw westenwindje maakte de SKS-armada zich op voor wedstrijd negen in de baai van Lemmer. De strijd om de titel was al ongemeen spannend en is erna vanmiddag alleen nog maar spannender op geworden. Vanuit de start was het Pieter Meeter die de beste zaken leek te doen. Bij de bovenboei echter verspeelde hij de kans op de winst. Auke de Groot (Stavoren) kwam over bakboord liggend op deze boei af terwijl Meeter over stuurboord de gok waagde om er net voor langs te kunnen zeilen. De Groot moest opsturen om een aanvaring te vermijden. Een klassiek geval van bakboord-stuurboord waarbij het schip met de zeilen over links ten-allen-tijde voorrang heeft. De Groot protesteerde terecht en Meeter, hij lag de hele race aan kop, voor spek en bonen meezeilde.

Maar dan de nummer twee van vanmiddag. Sytze Brouwer (Heerenveen) pareerde aanvallen van “good old” Douwe Visser (Sneek), Douwe Visser (Grou) en Albert Visser (Lemmer). Een knap staaltje schipperskunst van Brouwer ten opzichte van de Visser trilogie. Heerenveen de laatste jaren een achterhoedeklant, heeft het schip weer “oan e praet” en dit in combinatie met de debuterend schipper uit Heerenveen maakt hem een serieuze titelpretendent. Ook dit skûtsje heeft enkele jaren met minder zeildoek gevaren dan volgens de SKS-formule mocht. Dit jaar werd een nieuw grootzeil aangeschaft met dus meer vierkante meters. Waar ik maar mee wil zeggen dat dit een essentieel onderdeel is binnen het huidige skûtsjesilen. Meer zeil, meer power en resultaat.

Door het verloren protest van Akkrum werd Heerenveen winnaar, Grou tweede en Lemmer derde. Sneek eindigde als vierde waarmee de kanshebbers op de titel allen een goede klassering zeilden. Grou staat nog steeds eerste met 20,8 punten. Heerenveen is tweede met 26,9 punten, Sneek derde met 27,7 punten en Lemmer vierde met 29 punten. Met nog twee wedstrijden te gaan zal de titel gaan naar een van deze vier. Mooi is dat het nog spannend blijft tot en met de laatste race. Jeroen Piersma sluit de rangschikking op een twaalfde plaats met 71 punten.

UITSLAG LEMMER:

1. Heerenveen

2. Grou

3. Lemmer

4. Sneek

5. Eernewoude

6. Huizum

7. Halve Maen

8. Stavoren

9. Woudsend

10. DRACHTEN

11. Leeuwarden

12. Akkrum.