De kop voor 2018 is er af en de lijn zit er in !

  • sp1
  • sp2
  • sp3
  • sp4
  • sp5
  • sp6
  • sp7

Vrijdag 27 april was de Princenhoftocht in Eernewoude, direct gevolgd door de SKS Sprintwedstrijden bij Elahuizen. Het Drachtster Skûtsje was al een drietal dagen aan het trainen geweest. Vorig seizoen hadden we daar een aanloop probleem met de nieuwe mast, dit jaar dus bij tijd. Ook omdat er twee nieuwe bemanningsleden zijn en een paar wisselingen in de posities. Het nieuwe grootzeil is inmiddels klaar, maar op dit moment zeilen we nog even met het oude grootzeil uit 2015 en de fok van 2016.
 
Dat betekent dat we nu nog even, net als afgelopen jaar, een kleine 4 m2 oppervlak minder hebben dan de formule 2016 toestaat. Daar waar vrijwel de hele vloot al vaart met de nieuwe formule. In simpele bewoording: Wij hebben een nieuwe motor met een paar pk’s extra klaarliggen die we vorig jaar te kort kwamen. Volgende week gaan we de nieuwe zeilen aanslaan en dan met Max Motorvermogen het water op!
 
Op de Princenhoftocht waren de Halve Maen, Eernewoude en Akkrum uit de SKS aanwezig, en ook een aantal IFKS skûtsjes. De wind was zwak uit westelijke richting. We kwamen met Drachten als eerste uit de start, op de steven gevolgd door de Halve Maen. Zij pakten in de lichte wind makkelijker de snelheid op en wij konden een twee plek een tijdje vasthouden met Akkrum en Eernewoude  en de Grute Pier.
De laatste kwam er op de Folkertsloot nog voor en later vanuit de Kryte moesten wij ook Akkrum en Eernewoude laten lopen. Op het einde van de race pikten we in een windschifting nog goed aan, maar meer dan een vijfde plek zat er niet in. We komen nog net een beetje snelheid tekort om vloot te houden, en ook macht te hebben om de strijd aan te gaan. Zeker met zwakke wind.
 
Met die wetenschap, en een tevreden gevoel om dat het schip wel weer beter vaart dan 2017, zijn we direct afgereisd naar de Fluessen (5 uur varen) om de volgende dag de SKS Sprintwedstrijden te varen. Dat evenement is de opening van 2018 voor de SKS en op Leeuwarden na was de hele vloot aanwezig! Sprintwedstrijden zijn korte baantjes – Start, Bovenboei en Finish. We hebben dus zes van deze sprints gevaren en het starten plus eerste kruisrak is het belangrijkste trainingsdeel. De wind was circa 3-4 bft uit het westen en dus prima zeilweer. De eerste start pikten we prima de pin van de startlijn, konden met die voorsprong als eerste de bovenboei pakken, maar moesten voor de wind drie schepen voor ons dulden bij de finish. Dat hadden we beter kunnen oplossen, maar daar trainen we dan ook voor.


Alle 5 andere races zijn we elke start prima in de kop door de lijn gegaan. Ook bij de paar starts die een algehele terugroep kregen zaten wij niet in de gribus en konden we op zich ook vrij weg. Dik tevreden dus over het starten met schip en bemanning in een vol bezette SKS startgroep! De bemanning komt daar in de hectiek en manoeuvreren goed doorheen en weet het schip vrij en op gang in het schot door de lijn te varen. Ook hebben we een paar details genoteerd waardoor het net weer iets beter kan. Over de breedte kunnen we stellen dat we met het oude tuig in de nieuwe formule nog niet de optimale snelheid hebben die al onze collega’s met nieuw en aangepast materiaal al wel hebben. Dat maakt dat wij ergens in het midden uitkomen en wij in het kruisrak naar de eerste boei onze winst uit de start zien verdampen, gevolgd door het voordewindse rak. Dat wisten we vooraf al en eigenlijk zijn wij heel tevreden dat wij in deze fase al met schip en bemanning redelijk vloot kunnen houden. De opzet om de starts te trainen en bemanning in de wedstrijd onder druk goed te laten samenwerken zijn volledig geslaagd.
 
Het wachten is nu nog een paar dagen op het nieuwe tuig! Nieuw grootzeil en de nieuwe fok van 2017. Het schip is dan optimaal uitgerust met zeilen voor de nieuwe formule en met de extra vierkante meters in een ontwerp waar optimaal met licht weer profijt uit moet komen zijn we vol goede verwachting. Het zal dan aan snelheid winnen! De komende weken gaat schipper en team aan de slag om de trim en afstelling van deze zeilcombinatie er optimaal op te zetten zodat schip goed in balans is. Op 10 mei bij Lemmer Ahoy zullen we dan, mits het niet te hard waait, aan de start verschijnen met maximale middelen! Daar zetten we dan de opbouw naar het SKS kampioenschap verder door.

Door Gijs Vlas.

  • Fluessen (Foto: Gijs Vlas)
  • Sprintbaan Fluessen (Foto: Gijs Vlas)