Lemmer Ahoy 2018

  • Lemmer Ahoy Uitslag

Naar de optimale balans toewerken!

Lemmer Ahoy 2018 stond voor het Drachtster Skutsje hoofdzakelijk in het teken van het nieuwe grootzeil. Vergelijk het maar met de Formule 1 – Je hebt boven alles gelijkwaardig motorvermogen nodig zodat je in snelheid mee kan in de top. In 2017 hadden we met de SKS-formule 2016 nog 4m2 te kort in het grootzeil ten opzichte van de concurrentie waarvan de meesten het schip geoptimaliseerd hadden. Dit seizoen hebben we het nieuwe grootzeil en dat is samen met Zeilmakerij de Vries ontworpen met oog op optimaal rendement.


Samen met Sipko Zwart van de zeilmakerij zijn we donderdag uitgevaren voor de eerste test met het nieuwe zeil. Er stond een mooie stabiele en lichte wind. Voor de eerste keer zeilen stond het zeil er aardig op. Helaas misten we de versnelling op de startlijn door eigen fout daar waar we op een prima plek uit de blokken hadden moeten komen. Huzum, Grou lagen boven en onder ons en schoten wel weg en eindigden voorop. Wij hadden direct de hele vloot over ons heen en moesten van achteren uit gaan zeilen. Het goede nieuws is dat het nieuwe tuig maakt dat we vloot kunnen houden, zelfs met de IFKS schepen die aanzienlijk meer zeil hebben dan de SKS schepen. Hoogte, snelheid, draaien oogden allemaal veelbelovend. De balans was nog niet optimaal in het schip en dus hebben we na de race direct de mast bijgesteld voor de volgende dag.


Vrijdag was er weinig wind in de baai en de wind die er nog was bleek zeer onstabiel. Direct uit de start leken we aardig weg te kunnen komen met het voorste deel van de vloot. Een aantal schepen gingen naar rechts, en alles wat links vertrok kreeg het noodlot over zich. Rechts stak na 7 minuten een drievoud aan windsterkte de kop op en ook nog met een gunstige schifting van circa 45 graden. Die vloot kon in 1 keer naar de boei zeilen en was voor de rest van de race vol uit zicht. Alles in de midden en links was gezien, en dus ook wij helaas. Jammer dat een wedstrijdcomite dan het lef ontbreekt om een wedstrijd direct af te breken als de helft van het eerste kruisrak nog niet gezeild is. Er is namelijk moeilijk te spreken van een echt eerlijke strijd en herstarten van een race is dan goede keuze, ook al vaar je dan een kortere wedstrijd gezien de tijd beschikbaar. We hebben zelf in ieder geval wederom in de strijd achterin kunnen contateren dat het beter liep dan de dag ervoor en dat we in snelheid winst maken met het nieuwe zeil.


Zaterdag de laatste race. Huzum heeft inmiddels knap de kop in het klassement, wat gezien de IFKS schepen een knappe prestatie is. De eerste start wordt afgebroken, algeheel vals. De startlijn wordt verlegd gezien een draaiing in de wind en we gaan weer weg. Dit keer komen we goed weg uit de lijn met meer dan 20 schepen. We gaan bij de eerste 6 schepen om de eerste ton en weten die plek goed te houden, ook in de duels. Een paar IFKS schepen komen nog bij de kopgroep. We houden goed plek, komen goed uit de winddraaingen en kunnen dus weer contateren dat het schip er met het nieuwe tuig beter op geworden is. Een 8e plek is een plezierige afsluiting. Uiteindelijk wint Huzum haar tweede race en wint overall Lemmer Ahoy 2018! Knap en hulde!


Onze eindconclusie is dat het schip er dit jaar in de formule 2016 klaar voor is. Het heeft aanzienlijk meer snelheid. Daar mee ligt nu de bal voor dit jaar volledig bij de bemanning! We kunnen de trim van mast, zeil, zwaarden nog verbeteren. Daar is nog wat te halen. Verder zullen we zeker de manoeuvres moeten verfijnen om met overstag, gijpen, trimmen niet meters de laten liggen door foutjes of onoplettendheid. Focus en Kunnen. Daar zullen we de balans optimaal moeten inslijpen tussen schip en het zeilend bemannen van het schip in de race. Stappen te gaan dus in de aanloop naar het kampioenschap 2018. De basis is er, groei is mogelijk en dus nu op naar de optimale balans!

Uitslagen Lemmer Ahoy 2018

Gijs Vlas.