Rabo Hurdsilerij en Frisobokaal 2018

  • Rabo Hurdsilerij en Frisobokaal 2018

De puzzelstukjes vallen meer en meer in elkaar!

Afgelopen weekeinde was een druk weekeinde. Op vrijdag de Rabo Hurdsilerij, waar ik vanwege werk zelf niet bij aanwezig kon zijn. Zaterdag de Friso Bokaal en zondag vanaf 9.30 training met het team op het Sneekermeer. Volle bak dus en ook alle gelegeneheid, zij het met gasten aan boord om in de onderlinge SKS vloot te kijken in hoeverre het Drachtster Skûtsje progressie boekt en met de nieuwe motor (ons grootzeil) de strijd gelijkwaardig kan aangaan.

Vrijdag met de Rabo Hurdsilerij was ons schip in de ervaren en vertrouwde handen van Ale Zwerver als schipper. Ale had een bemanning van routiniers om zich heen geregeld waaronder ook zijn naamgenoot Ales Zwerver, oud schipper van de Lemmer. De belangrijkste terugkoppeling die ik van Ale gekregen heb is dat het schip, met nieuwe grootzeil, oude fok en alle instellingen goed liep. De vijfde plek van race 2 onderschrijft dit. Niet in het minst belangrijk dat voor de Rabobank als hoofdponsor er weer een onvergetelijke en mooie dag werd neergezet door alle SKS skûtsjes, schippers en bemanningen !

Zaterdag de Friso Bokaal – lekker windje, ook een hoop volk met alle gasten die de skûtsjesilerij een warm hart toedragen. Het statenjacht de Friso en de CdK waren ook van de partij. Onze gasten aan boord en op naar de eerste race – prima start onderin bij de pin, waar twee andere schepen ook mooi wegkwamen bij het startschip. Lekker kruisrak met de vloot verdeeld over de linker en rechterzijde van het meer. Bij de eerste vijf om de boei en goed stand gehouden voor de wind. Helaas dat je dan bij de benedenboei 3-4 plekken moet opgeven om met gasten geen risico te nemen als twee andere skûtsjes gewoon domweg geen ruimte geven waar ze geen enkel recht hebben. Dat is jammer en totaal onnodig, zeker met gasten aan boord. Vanaf plek 7-8 moet je dan weer naar voren vechten. Het mooie is dat dat nu weer kan met ons schip! Het loopt en heeft ook macht. We gaan dan uiteindelijk voor plek 4-5 op de finish af en daar kiezen we uiteindelijk zelf wel voor de veiligheid en wijken vol uit in plaats van ook maar het minste risico op aanvaring. 3 plekken weggegeven op 30 meter van de meet, maar wel allemaal veilig terug aan de lunch.

De tweede race is de start minder, maar dat is ook oefening en leermoment. We legden het anders aan en op de laatste 45 seconden moeten we dan steviger inzeilen op de lijn. Prima race verder, schip zeilt alleen maar vooruit. We kunnen mee, ook al komen we vanaf de start uit de achterhoede. Team draait prima, schip is mooi in balans.

Prachtige weer en mooie zeildag voor alle gasten en wij met wat we gedaan hebben en bereikt hebben tevreden/

Zondag 9.30 staat iedereen alweer om 9.30 bij de pont van het starteiland. Schip in orde maken, en weer van wal. Twee boeien in het meer leggen en daar gaan we weer. Korte kruisrakjes, boei om en dan minimaal twee keer gijpen naar de onderton en weer omhoog. Schip en zeilen trimmen, grootzeil strijken, stroppen, omhoog en weer om de boeien. Pas om half twee gaan we van het water. Voldaan en tevreden. Wat we doen en wijzigen werkt. Schip loopt makkelijk, ligt ook zacht op het roer in balans. Hard werken en trainen loont ook in de bemanning, alle manoeuvres lopen soepel en het wordt ook steeds rustiger aan boord. Een woord, of gebaartje is genoeg. De puzzelstukjes vallen in elkaar!

 

Wij kijken uit naar de volgende keer! De stijgende lijn is er en is ook merkbaar en zichtbaar. Dat de resultaten er misschien niet direct zijn vinden wij minder belangrijk op dit moment. We zijn in opbouw. Nieuw grootzeil, nieuwe mast van vorig jaar, bemanning verder op elkaar inspelen en op de eigen taak. Het is niet niks, maar de resultaten in progressie zijn er wat ons betreft. De echte eerste meting wordt de Proloog en dan het kampioenschap zelf!

 

Door: Gijs Vlas

Klik hier voor meer foto's.