Waterpoort Race Sneek

  • Waterpoort Race Sneek

Het schip kan mee!

Vrijdag 15 juni was de Ûndernimmersdei georganiseerd door de Rotary waar bedrijven op de Skûtsjes van de SKS mogen strijden en meemaken wat het is. Het Skûtsje van Drachten was in de vertrouwde handen van Ale Zwerver en deze had voor de kern van de bemanning een mooie ploeg oud-strijders op het schip. Een achtste plekje was het resultaat met gasten ook aan boord en een prachtige promotie dag voor de SKS en ons Skûtsje. Bedrijven sponseren de Skûtsjes en vele mooie sportbelangen in Friesland en houden zo mede tradities in stand.

Zaterdag 16 juni was de Waterpoortrace. Een race de dag er na waar alle SKS schepen volle bak gaan, met volledige wedstrijdbemanningen in voor bereiding en aanloop naar het kampioenschap 2018. Alle ploegen zijn druk in voorbereiding en het is te merken dat de spanning stijgt met nog minder dan 2 maanden te gaan. Ook op ons schip waar we volop bezig zijn met het nieuwe grootzeil en alle instellingen en routine in de ploeg.

De eerste race in de ochtend (11.00) hebben we het schip mooi aan de loop voor de start. De zeilmaker van De Vries is ook mee om mee te kijken de optimalisatie van het grootzeil. In de start komen we niet helemaal lekker weg in de drukte, maar met geduld en een beetje pijn lijden opent zich de gelegenheid om binnen 3 minuten vrij in de wind te kunnen zeilen en eigen koers te kiezen. We gaan over links en dat was de goede kant. Tweede om de eerste boei. Het schip loopt ook in de duels met Akkrum prima. In het laatste rak kunnen we de tweede plek net niet behouden en komen we als derde over de meet. Dik tevreden.

De tweede race komen we beter uit de start, en kunnen we met de kopgroep mee naar de eerste boven boei. Bakboord – Stuurboord is het daar even krap en komen we uit ergens op plek 6. Dat weten we met toenemende wind goed vast te houden en ook komen we de kopgroep regelmatig op de staart. Helaas nog wat gribus bij een beneden boei waarbij in gedwongen gijpen de giek van ons vervaarlijk over het dek van de buren gaat. Niet plezierig, maar geen persoonlijke schade. In het laatste kruisrak zitten we helaas verkeerd, of de anderen zitten goed, en verliezen we een aantal plekken. In de toegenomen wind hadden we ook het gevoel dat de hoogte en snelheid wat beter konden, dus daar kunnen we de volgende dag op training direct weer mee aan de slag

Het schip loopt, kan vloot houden en de strijd aangaan. Aan de ploeg nu de taak de afstellingen nog fijner te krijgen in alle omstandigheden en het schip goed te varen! De spanning stijgt in de vloot, ook bij ons!

door: Gijs Vlas.