Start seizoen 2017 met Sprintrace

  • SpTG1
  • SpTG2
  • SpTG3
  • SpTG4
  • SpTG5
  • SpTG6
  • SpTG7
  • SpTG8

Geplaatst op 29 april 2017

Na het voor ons team van de Twee Gebroeders geweldige skûtsje jaar 2016 zijn de voorbereidingen voor het seizoen 2017 alweer in volle gang. Sterker nog de eerste krachtmeting van de S.K.S. skûtsjes zit er alweer op. Te doen gebruikelijk met de sprintwedstrijden; decor de Fluessen bij Elahuizen. Al maanden zijn Jeroen Pietersma en zijn bemanning in touw om de Twee Gebroeders voor 2017 wedstrijd klaar te maken. Meest opvallende verandering aan ons schip is een compleet nieuwe mast. Deze aanpassing vergt veel tijd en aandacht omdat het schip net even anders reageert dan men gewend is. Daar waar mogelijk zijn alle oneffenheden van vorig seizoen letterlijk en figuurlijk gladgestreken.

Afgelopen zaterdag kon Jeroen dan eindelijk na enkele weken trainen met zijn bemanning zijn krachten meten met de concurrentie. In het kort houden de sprintwedstrijden het volgende in. Na een 10 en vijf minuten sein wordt er gestart. De skûtsjes kruisen op richting de eerste boei. Daarna zeilt men voor de wind terug naar de startlijn die dan dienst doet als finishlijn. Zaterdag kon er zesmaal een start worden gemaakt. Onze schipper eindigde achtereenvolgens als 5e, 10e, 13e, 10e, 8e en 7e. Met een elfde stek als eindresultaat. Op zich waren de starts keurig maar lukte het ons team niet om de juiste snelheid en hoogte te kunnen houden. Hieraan ten grondslag ligt de nieuwe mast. Het uittrimmen van de Twee Gebroeders, lees het optimaal aan de wind zeilen met snelheid en hoogte, zal nog de nodige tijd en training van Jeroen Pietersma en zijn bemanning vergen.

Elke training zal daarom worden gebruikt om ons skûtsje meer snelheid en hoogte te laten genereren en dat onder alle denkbare omstandigheden, veel of weinig wind. En dat dit mogelijk is hebben onze mannen vorig seizoen bewezen met een prachtige vijfde plaats tijdens het S.K.S. kampioenschap en de memorabele winst tijdens de ouverture op het Pikmeer bij Grou.

Maar de rest van de vloot zit ook niet stil. Tijdens de sprintrace afgelopen zaterdag zagen we diverse skûtsjes getooid met nieuwe tuigage en nieuw houtwerk. Ook op het personele vlak zijn er wisselingen in de vloot. De commissie Heerenveen nam afscheid van de teleurstellend presterende Alco Reijenga. Sytze Brouwer neemt het helmhout van de Gerben van Manen over. Berend Mink (Halve Maen) kan zijn drukke werkzaamheden niet meer combineren met het schipperschap en draagt het roer over aan Klaas Westerdijk. Johannes Meeter verruilt het Langweerder Skûtsje voor Huizum waar Lodewijk Meeter afstapt. De vrijgekomen plaats bij Langweer wordt opgevuld door Jaap Zwaga. Op het skûtsje van Leeuwarden neemt Willem Zwaga het helmhout in handen nadat Siete Meeter er de brui aan had gegeven.

Kortom het belooft wederom een prachtig en spannend skûtsjejaar te gaan worden. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor vele mooie wedstrijden. Eerstvolgende krachtmeting voor ons team is Lemmer Ahoy. Op het IJsselmeer bij Lemmer staan er gedurende het Hemelvaartsweekend vier wedstrijden gepland waar een groot deel van de S.K.S. vloot gaat strijden met de top van de I.F.K.S. vloot.

Einduitslag sprintrace Fluessen op zaterdag 29 april 2017:

Grou, 2. Huizum, 3. Lemmer, 4. Akkrum, 5. Sneek, 6. Stavoren, 7. Halve Maen, 8. Heerenveen, 9. Eernewoude, 10. Woudsend, 1 DRACHTEN, 12. Leeuwarden, 13. Langweer.