It Skûtsje fan Drachten | Drachtster Skûtsje

Mislukte start zorgt voor plaats in achterhoede bij Stavoren.

Mislukte start zorgt voor plaats in achterhoede bij Stavoren.

Wat de reden was voor het mislukte starten vanmiddag op het IJsselmeer bij Stavoren bleek mij een raadsel. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat de golfslag van het IJsselmeer debet aan was. Door de golven is het knap lastig een skutsje snel overstag te laten gaan, en de deinig zorgt ervoor dat het langer duurt voordat een skutsje weer op snelheid is. Jeroen Pietersma lag met zijn bemanning onder enkele skutsjes bij de startlijn. Te laat kwam de Twee Gebroeders op snelheid waardoor de concurrerende skutsjes bijna uit het zicht verdwenen. Voor alle fans van het Drachtster Skutsje en natuurlijk schipper en bemanning een trieste constatering. Maar het was niet anders en Jeroen moest het er maar mee doen. Op voorhand is zo een race natuurlijk meteen naar de filistijnen maar opgeven zit niet in het dna van ons team. Enige opgave; proberen toch nog enkele skutsjes in te halen tijdens een wedstrijd, en vooral de wedstrijdbaan de op en neer baan, bood daarvoor genoeg opties. Schippers kunnen bij de twee benenden windse boeien kiezen voor een bakboord of stuurboordslag. Jeroen heeft alle mogelijkheden die de wedstrijdbaan bood uitgeprobeerd. Dan weer een slag over bakboord het IJsselmeer op, dan in het volgende kruisrak de stuurboordslag richting de dichtbevolkte dijk van Stavoren. Enige winst wat het opleverde was het passeren van Jaap Zwaga (Langweer). Het op een na laatste kruisrak leek voor Jeroen nog het beste uit te pakken. Over stuurboord liggend zeilde ons team richting bovenboei. Woudsend en Sneek kwamen over bakboord naar de boei met de gele hoed. Jeroen draaide net voor deze twee concurrenten. Eigenlijk paste het net niet. Maar het aanvallende karakter van onze schipper pakte op een haar na goed uit. Vanuit mijn positie was het bijna niet waar te nemen maar het leek erop alsof de Twee Gebroeders de boei even aanraakte. Het zou een strafrondje moeten beteken. Echter hadden Woudsend en Sneek meer snelheid en stoven over het Drachtster Skutsje heen. 

In het laatste rak naar de finish zeilde Jeroen de race uit Langweer achter zich latend. Het zal voor de altijd fanatieke schipper van de Twee Gebroeders en voor zijn bemanning een toch wat teleurstellende middag zijn geweest. Door dit resultaat keldert ons team naar een elfde plaats in het klassement met 51,9 punten. Met nog vier wedstrijden voor de boeg zal het nog een hele klus worden om het Drachtster Skutsje naar het linkerrijtje te loodsen. Maar wat ik al aangaf Jeroen en zijn mannen zijn fanatiek en strijdbaar en zullen vast en zeker nog van zich doen spreken. Met de overwinning in Eernewoude in het achterhoofd smaakt dat zeker naar meer.

Maar er doen nog dertien skutsjes mee aan de competitie en die maakten er een prachtige vertoning van. Vooral lettend op de strijd om de titel. Na de start kwamen Albert Visser (Lemmer), Douwe Visser (Grou) en Sytze Brouwer (Heerenveen) met elkaar in conflict in een klassieke bakboord stuurboord situatie. En laten die drie nou net de top drie zijn van het huidige klassement. Sytze protesteerde tegen Albert en Douwe. De laatste twee erkenden hun fout en hesen ten teken daarvan de groene vlag. Hierdoor zouden deze twee schippers elk drie extra punten bij hun dagtotaal mogen optellen, mits Sytze het protest niet zou doorzetten tot bij de jury. De schipper uit Heerenveen was van mening dat de overtreding dermate erg was dat hij het protest doorzette tot in de jurykamer. Het leverde Albert en Douwe elk na uitspraak van de jury veertien punten op. Mijn bescheiden mening is dat hierdoor de messen zijn geslepen voor de laatste vier beslissende wedstrijden in de titelrace. 

Na even op kop te hebben gelegen finishten onze drachtster vrienden van de Halve Maen (schipper Klaas Westerdijk) als tweede achter winnaar Pieter Meeter (Akkrum). Heerenveen werd door het schrappen uit de daguitslag van Grou derde. De vele duizenden toeschouwers bij Stavoren hebben wederom kunnen genieten van een mooie sensationele skutsjerace. Maandag is het Heegermeer bij Woudsend het strijdtoneel voor de achtste race van dit kampioenschap. Spanning ten top in het klassement. 1. Grou 19,9 pt, 2. Lemmer 20,7 pt, 3. Heerenveen 22,9 pt.

UITSLAG Stavoren: 1. Akkrum, 2. Halve Maen, 3. Heerenveen, 4. Joure, 5. Stavoren, 6. Eernewoude, 7. Leeuwarden, 8. Huizum, 9. Sneek, 10. Woudsend, 11. DRACHTEN, 12. Langweer. Lemmer en Grou 14 wedstrijdpunten.

Trots op onze sponsoren

Ook sponsor worden?

Meer nieuws op onze socials

De wind in de zeilen

Word sponsor van It
Skûtsje fan Drachten

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

It Skûtsje
Fan Drachten

De Twee Gebroeders is een bijzonder schip binnen de prachtige vloot van de SKS-skûtsjes. Het is ook het schip dat het langst meezeilt van allemaal.

Contactgegevens

It Skûtsje fan Drachten

Socials

Button